Brisbane / Farm - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Bas Noort - WaarBenJij.nu Brisbane / Farm - Reisverslag uit Brisbane, Australië van Bas Noort - WaarBenJij.nu

Brisbane / Farm

Door: Webmaster

Blijf op de hoogte en volg Bas

18 December 2005 | Australië, Brisbane

G'day mates! How are you all doin'? Zoals jullie zien ben ik de afgelopen tijd aardig bekend geworden met het echte australische taalgebruik. Waar dat ineens vandaan komt vertel ik zometeen! Na mijn 2 weken zwoegen in het hotel in Brisbane heb ik voornamelijk rustig aan gedaan.... zoals jullie inmiddels wel van me gewend zijn! Ben een aantal keer naar de Botanische tuinen geweest om daar ff lekker rustig een boekie te lezen! Savonds was het voornamelijk stappen, erg gezellig. Ben ook nog een avondje wezen gokken in het casino van Brisbane en ook dit was weer een plesant avondje. De dagen dat het overdag te heet was om ook maar een stap buiten de deur van het hostel te zetten heb ik de meeste tijd doorgebracht in de tv-kamer waar oa dvd's (op flatscreen) werden gedraaid. Dus heb aardig wat dvd's gekeken aangezien het over het algemeen erg heet was! Verder zijn we ook nog een aantal keer een filmpje gaan kijken in de bioscoop! Is heeeeeeel goedkoop hier om naar de bioscoop te gaan (als je de juiste manier weet :)) Ben samen met Joost nog 2 dagen (1 nacht) naar Surfers Paradise geweest om daar overdag te bodyboarden en savonds ff lekker te partyen. Surfers Paradise is een beetje te vergelijken met Lloret de Mar, in de zomervakantie komen veel australische "schoolies" hier naar toe om ff lekker helemaal los te gaan. En dat hebben wij mogen aanschouwen, elke tent was helemaal stampesvol.
De afgelopen 10 dagen heb ik doorgebracht op een farm bij Stephen, Li en Charlie (dochter van 9 maanden oud), ik vond dat het wel weer eens tijd werd om wat anders te gaan doen. Ik heb in Brisbane een boek gekocht waar allemaal adressen in staan waar je tegen accomodatie en eten kan werken. Na heel veel adressen gebeld te hebben kreeg ik eindelijk iemand aan de lijn waar ik de volgende dag bij terecht zou kunnen. Ik zou om 18.30 opgehaald worden op een station een uurtje met de trein van Brisbane. En ja hoor na een paar minuutjes wachten kwam mijn host aanrijden. Hij vertelde me dat het nog ongeveer een half uurtje rijden was naar zijn farm. Na ongeveer een kwartiertje rijden waren we zo ongeveer in the middle of nowhere, om de paar minuten kwam je een gigantisch groot en mooi huis tegen. Dus ik dacht meteen dat is kaasie... De komende paar weken zit Bassie in een kasteel van een huis. Totdat ik in de verte een klein houten huisje zag met iets van een schuurtje er aan vast.... nog geen 50 meter van het huis vandaan werd door mijn host meegedeeld dat we zijn "woning" bijna bereikt hadden. Ik kreeg bijna een hartverlamming maar ik hield mezelf voor dat het allemaal wel mee zal vallen... Toen ik de auto uitstapte werd mij verteld dat wat ik eerst als tuinhuisje had opgemerkt mijn slaapplaats zou zijn de komende dagen. Eenmaal binnen in dit schuurtje waar normaal gesproken 3 deuren in horen te zitten en er nu maar 2 in zaten zakte mij de moed in de schoenen. Allemaal ongedierte binnen, spinnen, muggen, vliegen en sprinkhanen van een grootte waarvan ik dacht dat die alleen in films bestonden... Maar goed, het huis waar de host in leefde was erg klein maar zag er wel heel schoon en netjes uit. Hierna hebben we met zijn alle wat gegeten en wat gepraat. Net voordat Stephen naar bed wilde gaan heeft hij me nog even snel de "regels" uitgelegd. Sochtends vroeg word ik wakker gemaakt tussen 4.00 en
4.30, als ik wil plassen moet ik dit buiten doen, als ik wil douchen dan moet ik een emmer met water pakken en me buiten wassen. Gemiddeld 1 keer in 2 dagen kreeg ik de mogelijkheid om me binnen te douchen (maar dan niet langer dan 1 a 2 minuten, aangezien er een tekort aan water is) Het regent namelijk niet genoeg, al het water wat er op de farm gebruikt wordt is regenwater, dus ook het water wat er gedronken word is puur regen water... De tien dagen dat ik daar gezeten heb heb ik eigenlijk alleen maar geleefd op water (qua drinken)... Lekker water, helemaal niets mis mee.... de lucht schijnt zo schoon te zijn dat je dit water zonder het krijgen van bijwerkingen kan drinken. Goed, dat waren dus de regels! De eerste avond ging ik ongeveer om 9 uur naar bed maar heb die avond totaal niet kunnen slapen, hoorde van alles rondlopen in mijn kamertje maar had gelukkig wel een net boven/om mijn bed hangen zodat niet al het ongedierte in mijn bed kon kruipen. Het bed was ook niet echt comfortabel dus dat werkt ook niet echt mee aan een goede nachtrust. Maar goed, om 4 uur werd ik gewekt, eerst even snel wat eten en dan het veld op. Ploegen, wieden, onkruid weghalen, houthakken alles wat er te doen is heb ik gedaan die dag. De natuur was overigens erg mooi, het was niet dor en droog wat ik in 1ste instantie dacht dat het zou zijn maar overal waar je keek was alles groen! Erg mooi! Maar goed, ik heb die 1ste ochtend 4 uurtjes gewerkt en mocht toen even een aantal uur rusten. Overdag werken is gewoon niet te doen gezien het warme weer, daarom word er over het algemeen sochtend een aantal uur gewerkt en aan het eind van de middag een aantal uur. Na deze dag was ik helemaal gebroken, heb gelukkig wel elke ochtend, middag en avond een goede maaltijd voorgeschoteld gekregen! Daar viel niets op af te dingen. De 2e dag werken was precies hetzelfde als de eerste dag, ik heb elke dag als erg zwaar ervaren waarschijnlijk omdat ik qua lichamelijke arbeid weinig gewend ben, maar toch.... ik had na de 2e overal spierpijn, de blaren stonden op mijn handen! Elke dag dat ik daar gewerkt heb heb ik mezelf afgevraagd: wat doe ik hier in hemelsnaam, het werk is klote, de accomodatie is klote... Maar ik moet zeggen elke keer als de dag weer voorbij was had ik toch weer een voldoen gevoel! Mijn hosts waren absoluut hele vriendelijke/aardige en lieve mensen, ik mocht eten wat ik wilde, kon drinken wat ik wilde (al was het over het algemeen alleen maar regenwater) Na de eerste 2 dagen kwam de zoon (Danny) van Stephen (uit een ander huwelijk) over vanuit Sydney om zijn vader te helpen op het land. Ik was blij dat hij er was, heb veel met hem gepraat tijdens en na het werk... zo gaat de tijd ook wat sneller als je werkt! Verder hebben we bij de buren (die een paar km verderop wonen) nog een bbq gehad. Het huis van hun was het tegenovergestelde van het huis waar ik verbleef. Het was erg gezellig en ik werd erg gastvrij ontvangen, is echt leuk om mee te maken. We zijn ook nog 2 keer bij de ouders van Stephen langs geweest om daar wat klusjes op te knappen. En ook daar hebben ze me ontvangen als een "zoon". Zo vriendelijk en gastvrij allemaal. Ik ben ook nog een middag samen met Danny bij een vriend van hem langs geweest om daar ff een filmpie te kijken (in een normaal huis). Hierna zijn we naar een restaurant gegaan waar we een echte australische pie hebben gegeten. Had ik in voorgaande 3 maanden nog niet gegeten. En ik moet zeggen dat was best lekker! De vrouw van Stephen (Li) is 8 jaar geleden vanuit China verhuisd naar Australie. Ik heb echt genoten van haar vriendelijkheid en haar gastvrijheid maar ook zeker van haar kookkunsten!
Een paar dagen voordat ik wegging kwam er nog een andere jongen op die farm die net zoals ik tegen accomodatie en eten kwam werken. Die heeft precies 1 dag en 1 nacht volgehouden, hij trok het allemaal niet. Ik sta er overigens ook van te kijken dat ik het zolang heb kunnen volhouden. Ik heb er op een gegeven moment gewoon een missie van gemaakt, 10 dagen volhouden en dan kan je weer lekker terug naar Brisbane. Maar zeker achteraf kan ik zeggen dat dit een onvergetelijke ervaring is die ik voor geen goud had willen missen. Ben inmiddels weer terug in Brisbane, het was eigenlijk de bedoeling om door te reizen naar Sydney om daar kerst en nieuwjaar te vieren. Ik had al een hostel geboekt maar aangezien ik precies in die wijk waar die rellen zich hebben afgespeeld (en nog steeds afspelen) een hostel heb geboekt heb ik maar besloten om dit te cancellen. De mensen van het hostel zelf heb overigens ook afgeraden om daar naar toe te gaan omdat het te gevaarlijk zou zijn. Dus ik moet even wat anders gaan verzinnen voor oud en nieuw. Ik ga sowieso naar Sydney maar waar ik ga verblijven dat weet ik nog niet! Waar ik kerst ga vieren is nog niet helemaal zeker.... Dat zal ik jullie volgende keer wel weer vertellen!!
De groeten en iedereen een zalig kerstfeest toegewenst! Adios

• 18 December 2005 - 08:46

Maria:

He Bassie
    Nu begrijp ik (nadat ik de foto's gezien heb) hoe je geschrokken bent toen je op de farm aankwam.En trouwens je was er geen 10 dagen, maar 2 weken toch?Hier is alles helemaal in de Kerstsferen.Wel vreemd dat je daar Kerst viert in 35 graden.Maar geniet er van.

een knuffel van Drop.
    X Maria

• 18 December 2005 - 09:19

Zuid-Afrikaan:

Wat een verhaal weer Bassie! Knap dat je het zo hebt ervaren, karakter! Welkom in den wereld van de arbeider haha. Groeten en een lekker nieuwjr. mzzzl

• 18 December 2005 - 10:11

Ria Rozendaal:

Hoi Bassie
    Wateen luxe had je daar.Wel hartstikke goed dat je het 10dagen heb volgehouden.Het is nog steeds genieten van je berichten.ik hoop als je straks thuis ben dat je het blijft doen(geintje).Hier gaat alles zijn gangetje we zijn ons druk aan het voorbereiden voor Nieuw zeeland het gaat lekker opschieten misschien dat we elkaar daar nog ontmoeten.Met je moeder gaat het goed,een ding moet ik even kwijt het tennissen met haar is wat minder want al haar agressie stopt ze in het tennis en ik kan het niet uit mij strot krijgen maar ze is iets te goed geworden.Nu Bas geniet met volle teugen en bedankt voor je berichten
    Liefs Ria

• 18 December 2005 - 11:16

Vino:

Hey Farmer!!
    Boertje Bas, wie had dat nu kunnen denken. Grote klasse dat je het hebt volgehouden!!

• 18 December 2005 - 11:54

Sanny:

Hey Bas,

Hier ben ik dan eindelijk weer! Mijn computer deed het niet dus nu van af mijn ouders. Maar ik heb je verhalen wel gemist hoor. Zo gaaf om weer te lezen. Ik heb ze allemaal uitgedraaid zodat ik ze lekker op mijn bankie kan lezen. Het is hier toch klote weer, met hagel en regen. Dus geniet maar van je lekkere weer, ik ben nog steeds erg jaloers. Ik hoop dat je toch een leuke plek kan vinden waar je je kerst kan door brengen en dat je een geweldig oud en nieuw feest kan meemaken! Onwijs veel plezier nog en hopelijk tot een snel nieuw verhaal. dikke knuffel sanny

• 18 December 2005 - 14:40

Ossie:

Supermooi huisje man!Wel vaag om ineens in zo'n gezin opgenomen te worden..Ik was btje te laat opgestaan vandaag hehe je lag al te slapen:p
    Spreek je snel en have fun in Brisbane laddy!

Ciao Os

• 18 December 2005 - 15:18

Geertje:

Hoi Bas,ik heb gisterenavond je moeder aan de telefoon gehad en zij vertelde dat er wel weer een berichtje onderweg zou zijn. Dus toen ik vanmorgen ging kijken of er e-mailtjes waren was ik dus ook niet verbaasd te zien dat jij daar bij stond. Eerst de koffie erbij en toen lekker genoten van je weer geweldige reisverslag.Joh. soms wou ik dat ik de moed had gehad om te doen wat jij nu doet geweldig!! Zelfs ontberingen neem je voor lief. En ondanks de verre rimboe niet je moeder vergeten dat noem ik alleen maar klasse. We hopen dat je een gezellige plek zult vinden waar je de kerstdagen en de jaarwisseling kan vieren.Natuurlijk gaan we ervan uit dat je niet midden in de onrust terecht zal komen. Dus geniet van alles wat deze mooie tijd van het jaar te bieden heeft misschien kom je wel een aardige kerstvrouw tegen. Vanuit een mistroostend Nederland wensen wij jou fijne kerstdagen en een goed en gezond nieuwjaar toe. Bert, Geertje en Mark

• 18 December 2005 - 20:02

Ruud:

Tsjonge, je maakt wat mee Bas! Mooi reisverslag weer en sterkte met de spartaanse levensstijl af en toe! By the way ik ben ook weer single. Happy hunting in 2006 en prettige feestdagen!! Ruud

• 19 December 2005 - 09:39

Gitta:

Zo dan, dat was pittig!Ik kan wel begrijpen dat je je voldaan voelde na het zwoegen op het landgoed. Goed van je dat je het hebt volgehouden, zo wordt je er weer aan herinnert dat je niets voor niets krijgt...Ik hoop dat je wat leuks vindt om kerst en nieuwjaar te vieren. Voor nu alvast 'Merry Christmas and Happy New Year!!!'(hohoho) XGitta

• 19 December 2005 - 10:04

Alice:

Hahahaha,

Ik heb nog een hok in de gang en ik kan ook redelijk koken... Zou alleen nog even met Jef moeten overleggen of we nog klusjes hebben voor je...

Fijne dagen alvast lieve Bas!

• 19 December 2005 - 12:04

Loesje En Anita:

We zijn trots op je, boer Bas !!!!!!!!
    Heerlijk om je verhalen te lezen.
    Alvast hele fijne dagen enne.... kom maar op met het volgende verhaal !!
    XXXXXX je buufies

• 19 December 2005 - 12:20

Bas:

mooi verhaal goos, het is gaaf dat je het nog steeds naar zin hebt. ALs ik dit stukje lees wil ik ook weer terug. Is wel apart in de volle zon kerst te vieren hahahahahahahaha.

adriaantje de mazzel

• 19 December 2005 - 14:04

Demelza:

Echt een geweldig verhaal!!!! Zo gaaf wat je allemaal meemaakt. Ook echt knap dat je dat is gelukt, dat harde werken. Nu weer even bijkomen haha.... Alvast een hele fijne kerst!!

Groeties Demelza.

• 19 December 2005 - 19:46

Gibbsi:

Heeeeeeeee Bassie, hoest????
    Hier alles rustig en wat minder weer dan wat jij hebt. Maar we gaan niet klagen want ik slaap in een lekker bed. Het ziet er idd erg mooi uit daarzo, met uitzondering van het huis, maar als je her er naar je zin heb moeten 10 dagen wel vol te houden zijn. Is er nog een reden dat het huis op palen staat??? ga idd maar niet midden in die rellen wijk zitten, die gasten zijn helemaal door geslagen. Ik wacht in spanning op je volgende avontuur. Groeten vanuit een vochtig Zoetermeer, Ian.

• 19 December 2005 - 19:54

Ton:

He Bastiaan,

Wat is die truc om goedkoop naar de bios te gaan. Via de achterdeur? Je verblijf op de farm heeft me enorm aangesproken. Ik had dat in jouw plaats ook zeker mee willen maken. Afzien en toch een geweldige ervaring op doen. Je moeder is eerste kerstdag bij ons. Dat is op zich een probleem ............ ze houdt namelijk niet van een wijntje en wij wel. Saai hoor. Maar ik sla me er wel doorheen. Ik wens je hele prettige (en voor jou waarschijnlijk vreemde) kerstdagen. Een spetterend begin in 2006. Bij jou is het eerder nieuwjaar dan bij ons. Groeten,

Ton

• 19 December 2005 - 23:23

Vincent:

heeeeeeeeeeeeeeeeeeeeeee hier bent ik weer wat een krot kan me voorstellen dat je dacht wat voor ghetto is dit maar goed vriendelijke mensen is het belangrijkst en maakt een hoop goed wat een wijsheid he hahahaha. maar hier alles goed met ons vieren had je nog een sms gestuurd is die eigenlijk aan gekomen??? maar goed je krijgt de groeten van jaj,michael en dennis en jo en dyon en mij natuurlijk nou mooie avonturier, echt jaloers gun het je maar me zelf ook wel als ik dat zo zie, maar goed je hebt het verdiend ga je goed en hele fijne dagen en een gelukkig oud en nieuw kijk je uit daar in sydney.mzl vincent.

• 20 December 2005 - 09:45

Natalie:

Hoi Bassie.....
    Ook ik wil even kwijt dat ik het super van je vind dat je gewoon hebt door gezet. Wat een bikkel!!!! Je hebt er uiteindelijk nog een hele mooie herrinering aan. Nou nu weer even iets meer luxe hoop ik voor je. En bij deze wens ik je hele fijne kerstdagen en een geweldig 2006. Groetjes........

• 20 December 2005 - 10:59

Hans Van Luijken:

Hoi Bas,
    Geweldig verhaal weer!Petje af om toch nog 10 nachten proberen te slapen tussen al die sprinkhanen, muggen, vliegen etc. Wat het lichamelijke werk betreft: Dat zware werk is potverd.....mijn hobby.Je komt in 2006 maar eens helpen aan de rand van het Buytenpark!!En nu op naar de 3-voudige feestdagen.Voor jou in elk geval een hele prettige kerst toegewenst waarbij voor jou een ding zeker is: het wordt geen witte kerst.
    Groetjes Hans

• 20 December 2005 - 20:46

Maaike:

Hé Bassie boy!

Da's bikkelen.. yooh! wel karakter dat je niet meteen de deur uit gerend bent, kan me voorstellen dat ze dat al een paar keer gebeurd is...
    Fijn ook dat je je niet in allerlei rare toestanden gaat mengen in Sydney.
    Ben al benieuwd naar je volgende berichtje!
    Take care, enjoy enne.. hoest ie met t r....?
    Hele fijne feestdagen en een pr8ig 2006!
    Dikke XX Maaike

• 21 December 2005 - 12:01

Linda:

Ha Bas!
    Hoe gaat het?
    Ik wens je gezellige kerstdagen en een goed 2006!
    Ik begrijp dat je bijna jarig bent!!!!(de 31e?)
    Dus alvast gefeliciteerd jongen.....
    Doei,
    Linda(je nicht)

• 23 December 2005 - 12:34

Mirella:

Hoi Bas!

Knap hoor dat je dat allemaal volgehouden hebt. Zo te horen heb je het best zwaar gehad. Ik zou helemaal gek worden in een kamer vol met beestjes..
    In ieder geval wil ik je ook al vast hele fijne dagen toewensen, ik hoop ook dat je iets leuks kunt vinden om te overnachten met kerst! Succes en veel plezier.

Liefs,
    Mirella

• 23 December 2005 - 14:38

Neef Ries:

Hé neeffie.

Binnenkort komt er zeker een boek van je uit, leuk om al die verhalen te lezen. Maak er wat van daar. Prettige kerstdagen alvast in de hitte, goeie verjaardag en jaarwisseling en ik laat binnenkort wel weer ff wat horen.

• 25 December 2005 - 10:46

DAVE:

HEY BASSIE, EEN HELE FIJNE KERST. EN UH, HEB JE AL EEN KERSTBOOM GEKAPT? VEEL PLEZIER !!!!

GROETEN DAVE

• 25 December 2005 - 16:20

Mirella:

Merry Christmas!

• 26 December 2005 - 18:20

Ome Leen En Tante Marry:

He Bastiaan,
    Met dit meeltje willen wij je in ieder geval, ook namens Ivo en Axel, een goede en plezierige verjaardag toewensen. Wij hopen dat je daar een paar aardige mense cq vrienden om je heen hebt om dat een beetje gezellig te vieren.

Nou tabee dan maar,
    Leen + Marry

• 29 December 2005 - 12:12

Rita Schouten:

Hej Bas
    Vast van harte geflapt met je verjaardag. Je ziet we zijn je hier nog niet vergeten. Hele vele gezondejaren nog. En geniet er maar flink van he.daar down under. Deze belevenissen nemen ze niet meer af. Ik hoop dat oud en nieuw ook heel gezelly is voor je. Jij bent eerder in 2006 dan wij, bofkont. Nu groetjes en kusjes en liefs en wqees voorzichtig he. rita schouten weet je wel die rare collega van je moeder van apm. doei xxxxxx

• 29 December 2005 - 19:35

TON EN RIA:

Bastiaan,

Van harte gefeliciteerd met je verjaardag in den verre. Maak er een leuke dag van. Wij drinken een borrel op jouw verjaardag. Misschien wel twee.

Groetjes